Doelstellingen van de serie Karakter en Beverburchten
Meer weten over de doelstellingen van deze serie? Klik dan hier:[toggle title=’Toon text’]
‘Stilte staat tegenover zelfzucht en gebed tegenover grootspraak.’ Dat is een heel korte samenvatting van wijze woorden die ik las bij Abraham Heschel, een joodse filosoof, en die alles te maken hebben met karaktervorming, het onderwerp van deze blogserie.
Karaktervorming gebeurt daar waar jij je laat veranderen aan het leven. Deze verandering ontstaat waar jij je verhoudt tot ‘het anders’ in jezelf, in de ander en het andere. Tot dat wat we snappen, kunnen we ons gemakkelijk verhouden. In het leven komen we echter voortdurend zaken tegen in onszelf, in de ander en in het andere die we helemaal niet goed snappen. De neiging die dan automatisch ontstaat, is om in afweer te stappen, een oordeel te vellen of onze ogen te sluiten. En juist wanneer we dat niet doen en ons verhouden tot ‘het anders’ waarmee we geconfronteerd worden, ontstaat karaktervorming.
De stilte schept ruimte voor de confrontatie met het andere. In de stilte stopt de gerichtheid op alleen onszelf. In de stilte komt de grootspraak tot zwijgen. In de stilte vallen het (ant)woord en het weten weg. Dan kunnen we op andere gedachten komen. De stilte schept ruimte voor karaktervorming.
Ik zoek zelf een aantal keren per jaar een week(end) de stilte om zo de grote woorden om en in mijzelf weer even kwijt te raken. Te komen bij niet-weten. Ook mijn eigen angst en onzekerheid onder ogen te zien, die meestal oorzaken zijn van grootspraak. En zo nieuwe gedachten op te kunnen laten komen. Deze manier van leven helpt mij om te oefenen, zodat ik mijn karakter in kleine stappen kan vormen. Een levensproces.
Een andere vorm om tot stilte én karaktervorming te komen, is bewust reflecteren. Bijvoorbeeld in de vorm van een dag- of logboek. Hoe reageerde ik in deze (werk)situatie? Zou dit anders kunnen? Hoe wil ik mij ontwikkelen? Wat staat mij daarbij in de weg? Wat is mijn kracht?
Nog een manier om je karakter te vormen, is door middel van een intervisiegroep. Een intervisiegroep kan je helpen om je eigen dilemma’s, ontwikkelpunten en vragen met anderen onder woorden te brengen en anderen de gelegenheid te geven je een spiegel voor te houden.
Een persoonlijk voorbeeld. Ik heb een eigen bedrijf. Dat betekent dat ik behalve concrete prestatiedoelen (bijvoorbeeld: ik wil dan en dan een workshop hebben ontwikkeld) ook oefen- en ontwikkeldoelen stel. Ik ben iemand met veel visie. Omdat ik behoorlijk introvert ben en eigenlijk ook best verlegen, breng ik die visie niet zo makkelijk voor de bühne. Mijn oefen- en ontwikkeldoel is dat ik mijn visie zo verwoord dat ik anderen ermee help om zich te ontwikkelen en zo mijzelf zichtbaar maak met mijn visie. Dit gaat over karaktervorming. Dan gaat het over mijn eigen dilemma’s onder ogen zien en daarmee dealen. Stilte, intervisie, supervisie en goede collegiale contacten helpen mij om met mijn dilemma’s te dealen.
Ik zie het leven als een speelveld waarop allerlei toestellen staan die ik mag ontdekken, verkennen, ermee oefenen en zo mijzelf ontwikkelen. Dat helpt me om niet teleurgesteld te raken over al die dingen waar ik niet tevreden over ben, die niet gelukt zijn en die ik niet gehaald heb. Ik mag oefenen. Ik mag spelen.
Karaktervorming kan alleen plaatsvinden wanneer we tot stilte en tot stilstand komen, sprakeloos en ant-woord-loos durven worden en zo andere gedachten toelaten. In de komende blogs beschrijf ik twintig eigenschappen of elementen die bijdragen aan karaktervorming. Deze eigenschappen of elementen keren terug in de parabels over de familie Bever die ook deel uitmaken van deze blogserie.
Ik hoop dat de blogs en parabels je helpen om tot stilstand te komen en zo in kleine stappen je eigen karakter te vormen![/toggle]
10b. Het grondwerk
Zoon Boudewijn heeft binnen de maatschap zijn eigen bedrijf, BoBe – Boudewijn Bever Marketing en Communicatie. Hij had een gesprek gehad met Mol. Mol had hem aangeboden dat hij met zijn collega’s al het grondwerk wel wilde verrichten voor Familiebedrijf Bever. Dit zou de Bevers namelijk veel graafwerk en het verplaatsen van grond schelen. Boudewijn overweegt: is dit verstandig?
Graag had Boudewijn deze vraag met zijn vader besproken. Maar Vader Bever is op reis. Hij verblijft enkele weken in een ander vennengebied om zich op de hoogte te stellen van technieken die ze daar gebruiken in een andere vegetatie. Boudewijn kan niet anders dan deze situatie aan zijn moeder voorleggen. Al vindt hij haar vaak te direct en oplossingsgericht. Dé ondernemer van de familie. Niet de beste luisteraar.
Ze vraagt goed door, zoals hij van haar gewend is.
‘Wie doet dat werk nu bij ons?’
‘Wij allemaal, ieder voor zijn eigen specialisme.’
‘En wat komt de Mol dan toevoegen?’
‘De Mol is specialist in graven. Hij is daar beter in dan wij en kan het sneller, netter en effectiever.’ antwoordt Boudewijn.
‘Dus dan geven we ons eigen werk weg? Dat gaan we niet doen!’
‘Moeder, u helpt mij niet!!’ zegt Boudewijn geïrriteerd.
‘Wat wil je dan horen?’
‘Ik wil niets horen. Ik wil dat je vragen stelt. Zodat ik een richting kan vinden die goed is voor mijn bedrijf, en voor het geheel van Familiebedrijf Bever. Je geeft direct een antwoord. Ik zoek een vraag.’
Moeder Bever is nog niet gewend aan het feit dat haar wil niet altijd meer wet is. Ze wil hierin wel leren. Wat verwacht Boudewijn nu eigenlijk van haar? Ze wilde dat haar man er was. Die was zoveel beter in deze dingen dan zij.
‘Boudewijn, ik merk dat ik eigenlijk geen raad weet met wat je van me vraagt. Ik weet hoe ik antwoorden moet geven. Ik kan goed adviseren. Maar blijkbaar is dat niet wat je wilt. Ik weet eigenlijk niet goed wat je nu van me vraagt. Ik merk dat ik me daar ook ongemakkelijk bij voel. Je vader is in dit soort dingen echt veel beter dan ik.’
‘Moeder, je raakt me…! Ik heb nog nooit gezien dat je dingen niet wist. En weet je dat ik dat fijn vind?’
Het blijft even stil.
‘Weet je wat ik nodig heb? Dat je mij helpt om mijn eigen vragen te stellen. Dat je me helpt om te zoeken naar de gevolgen van verschillende besluiten. Er is waarschijnlijk niet één antwoord. Ik wil overwegen welke gevolgen de verschillende richtingen hebben die ik kan kiezen. Wil je me daarbij helpen?’
Moeder Bever kijkt verrast. Mmm… deze zoon Boudewijn Bever is nieuw voor haar. Hij is niet groot maar klein, hoewel het haar eigen zoon is gebleven. En eigenlijk is hij groter.
(Dit verhaal is een verwerking van Blog 10a. De vraag vasthouden.)
Groeivraag
In wie herken jij je het meest in dit blog? Wat raakt je? Wat zou je willen? Neem de tijd om deze vragen te overdenken en schrijf op wat in je opkomt.
Bronnen voor de serie Karakter en Beverburchten
Meer weten over de bronnen voor deze serie? Klik dan hier:[toggle title=’Toon text’]
Bronnen voor deze serie
Covey, S.R. (2007), De zeven eigenschappen van effectief leiderschap, Amsterdam/Antwerpen: Business Contact.
Dam, A. van (2009), De kunst van het falen. Hoe je door effectief leren succesvol kunt presteren, Amsterdam: Ambo.
Derks, W. (2003), Een leefregel voor beginners, Tielt: Lannoo.
Grün, A. (2010), Benedictijnse regels voor een gelukkig leven, Baarn: Forte Uitgevers BV.
Halík, T. (2016), Geduld met God. Twijfel als brug tussen geloven en niet-geloven, Zoetermeer: Uitgeverij Boekencentrum.
Ouaknin, M. (2001), De tien geboden, Amsterdam: Uitgeverij Boom.
Rossum, C. van (2014), Kwetsbaarheid is kracht. Menselijk maatwerk in duurzaam, inspirerend en ambachtelijk loopbaan- en studiekeuzeadvies, Rotterdam: Loopbaanparadox, in eigen beheer.
Rossum, C. van, ‘Angst is niet iets om bang voor te zijn’, in: CoachLink Magazine 2015, nr. 4, pp. 55-58.
Rossum, C. van, ‘Verbinding creëren door te luisteren’, in: CoachLink Magazine 2015, nr. 3, pp. 80-83.
Rossum, C. van, ‘Gezond en duurzaam werken – een leerproces voor werkgever en werknemer!’, in: CoachLink Magazine 2016, nr. 5, pp. 56-59.
Rossum, C. van, ‘Leidinggeven aan gezond en duurzaam werken’ in: CoachLink Magazine 2016, nr. 6, pp. 70-73.
Sinek, S. (2016), Begin bij het waarom. De gouden cirkel van ondernemen, Amsterdam: Uitgeverij Business Contact.
Whitworth, L., H. Kimsey-House & Ph. Sandahl (2007), Co-Actief Coachen. Nieuwe vaardigheden voor professioneel en persoonlijk coachen, Zaltbommel: Thema.[/toggle]
Over het blog
De missie van Loopbaanparadox is: “Kwetsbaarheid is kracht! Menselijk maatwerk in duurzaam, inspirerend en ambachtelijk loopbaan- en studiekeuzeadvies”. Het blog draagt in dit kader kennis, inspiratie en deskundigheid over en verschijnt wekelijks.
De foto’s zijn van fotograaf Marcel Sjoers (www.marcelsjoers.nl). Ze zijn te bestellen via marcel@marcelsjoers.nl. Het blog is geschreven door Cora van Rossum (www.loopbaanparadox.nl) en staat onder redactie van Marleen Schoonderwoerd (http://www.linkedin.com/in/marleenschoonderwoerd).
Wanneer door dit blog persoonlijke dilemma’s boven komen, is het altijd mogelijk om hierover te mailen (cora@loopbaanparadox.nl). Gratis!
Cora van Rossum – www.loopbaanparadox.nl –17-4-2018