Wat kunnen we leren van leiders in de wereld? Hoe kunnen zij ons inspireren voor ons persoonlijk leiderschap? In deze blogserie staan we stil bij zeven leidersfiguren. Nu aandacht voor Steve Jobs, na Albert Einstein, Martin Luther King en Nelson Mandela. De vraag die aflevering 3 oproept, is: wat is jouw levensfilosofie?


De Apple Marketing Filosofie

Apple had een geheel eigen Apple Marketing Filosofie, bedacht door Mike Markkula. Die bestond uit de drie volgende kenmerken:

  • Empathie – Apple vond een intieme band met de klant van groot belang en wilde graag weten wat die wilde.
  • Focus – Alles wat het bedrijf Apple deed, wilde het goed doen. Het ging daarbij om hoofdzaken, alle bijzaken moesten geëlimineerd. In aflevering 6, zal ik het thema eenvoud bespreken, dat hier direct mee heft te maken. Ieder overbodig detail is bij een Apple weggelaten.
  • Imputeren – Imputeren betekent dat de uitstraling van alles wat met het bedrijf te maken heeft, van directe invloed is op de mening van de klant. Daarom dient de presentatie van het merk creatief en professioneel te zijn, waardoor het merk de juiste uitstraling behoudt.

De lanceringen van nieuwe Apple-producten zijn historisch. Ze getuigen van een verre doorvoering van bovenstaande filosofie. Het sloot aan op de beleving – empathie – van de klant, waren minimalistisch – focus – en ademde Apple – imputeren. En ook alle Apple-producten zijn Apple, Apple en nog eens Apple.

Bij Steve Jobs ging het om een totaal doorgevoerde marketingstrategie, de filosofie van het hele bedrijf. Het werkte. En het werkt nog steeds…!


De Loopbaanparadox-filosofie

Hoe zit dit bij ons? Hoe zit dit bij mij? Terwijl ik dit schrijf, hangt naast mijn bureau een briefje met de drie geloften die een Benedictijnse monnik aflegt wanneer hij in een klooster toetreedt. Het zijn drie geloften waaraan ik mijzelf graag verbind: trouw, kleine leerstappen en aandacht. Ze vormen kort gezegd mijn levensfilosofie. Ik schrijf ze hier nog maar een keer op:

  • Stabilitas – Loop niet weg voor dat waaraan je jezelf hebt verbonden en wat hier en nu een appel op je doet.
  • Conversio morum – Pak dagelijks en voortdurend het proces (opnieuw) op om je houding, werk- en levensstijl stukje bij beetje te verbeteren. Let op! Het gaat niet om ‘alles moet in één keer anders’.
  • Obedientia – Beoefen de kunst van het aandachtig luisteren. Luister aandachtig naar dat wat zich of degene die zich op dit moment aandient en geeft daarop van harte respons.

De vraag dient zich nu aan of ik net zo trouw ben aan mijn levensfilosofie als Jobs en Apple waren aan hun marketingstrategie? Voer ik dit in alles door? Is dit waaruit ik dagelijks ieder moment leef? Als mensen deze drie woorden zien, denken ze dan ‘Hé, dat is Loopbaanparadox!’?


We blijven altijd een beginner…

Gelukkig is in het Benedictijnse denken nog een andere wijsheid verborgen. Namelijk: we blijven altijd een beginner. We zijn nooit ‘klaar’. Dat vind ik een fijne gedachte. Ik wil heel graag deze levensfilosofie leven. Tegelijk vind ik dat in de dagdagelijkse praktijk helemaal niet zo eenvoudig. Als drukte mijn leven soms bijna overneemt, wil ik soms wel van zaken weglopen. Ik wil dingen dan kunnen in plaats van stap voor stap diepgaand leren. Ik heb dan geen zin om steeds aandachtig in het moment te zijn en te luisteren naar wat zich aandient.


Wat is jouw levensfilosofie?

(Persoonlijk) leiderschap is direct verbonden met je eigen levensfilosofie. Leven jij en ik al lerend, als beginners, naar onze eigen levensfilosofie? Weet je voldoende wat je eigen levensfilosofie is en hoe je die in praktijk wilt brengen? Je levensfilosofie is de bron van je bestaan en leidt tot keuzes die daarbij passen!


Bronnen voor de serie Leren van Leiders

Meer weten over de bronnen voor deze serie? Klik dan hier: [toggle title=’Toon text’]

Bronnen voor deze serie

Covey, S.R. (2015), De zeven eigenschappen voor succes in je leven.Amsterdam/Antwerpen: Business Contact.

Grafische gebruikersomgeving. In Wikipedia. Voor het laatst geraadpleegd op 17-8-2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Grafische_gebruikersomgeving.

Isaacson, W. (2011), Steve Jobs. De biografie. Houten/Antwerpen: Unieboek | Het Spectrum.

Rossum, C. van (2014), Kwetsbaarheid is kracht. Menselijk maatwerk in duurzaam, inspirerend en ambachtelijk loopbaan- en studiekeuzeadvies. Rotterdam: Loopbaanparadox, in eigen beheer.

Rasterafbeelding. In Wikipedia. Voor het laatst geraadpleegd op 17-8-2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Rasterafbeelding.

Steve Jobs. In Wikipedia. Voor het laatst geraadpleegd op 17-8-2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Steve_Jobs

Xerox. In Wikipedia. Voor het laatst geraadpleegd op 17-8-2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Xerox.

[/toggle]

De foto’s zijn van fotograaf Marcel Sjoers (www.marcelsjoers.nl). Ze zijn te bestellen via marcel@marcelsjoers.nl. Het blog is geschreven door Cora van Rossum (www.loopbaanparadox.nl) en staat onder redactie van Marleen Schoonderwoerd (http://www.linkedin.com/in/marleenschoonderwoerd).

Wanneer door dit blog persoonlijke dilemma’s boven komen, is het altijd mogelijk om hierover te mailen (cora@loopbaanparadox.nl). Gratis!

Cora van Rossum – www.loopbaanparadox.nl –29-10-2019