Doelstelling blogserie Leiderschap

Meer weten over de doelstelling van deze blogserie over leiderschap? Klik dan hier:[toggle title=’Toon text’]

Inleiding

De blogserie Leiderschap: IK, WIJ, ZIJ heeft de volgende doelstellingen:

  1. IK: Leidinggevenden bewust maken van hun diepste drijfveren en de gevolgen daarvan voor effectief leiderschap – blogs 1-4
  2. ZIJ: Leidinggevenden bewust maken van hun bijdrage aan het functioneren en de groei van medewerkers en teams – blogs 5-8
  3. WIJ: Leidinggevenden bewust maken van hun rol in de organisatie en de organisatiedoelen – blogs 9-12
  4. ZIJ: Leidinggevenden bewust maken van hun rol bij het doorvoeren van veranderingen – blogs 13-16
  5. IK, WIJ, ZIJ: Leidinggevenden bewust maken van de essentie van luisteren voor goed leiderschap – blogs 17-20[/toggle]

Deel 5 IK, WIJ, ZIJ: Luisteren

Het onderwerp Luisteren staat centraal in het vijfde en laatste deel van de blogserie over Leidinggeven (blog 17-20). Want het vermogen om goed te kunnen luisteren maakt je tot een goede leidinggevende. Wanneer jij als leidinggevende goed luistert, komt jouw medewerker het best tot zijn recht (deel 2 van deze blogserie). Dit komt ook de samenwerking tussen jullie ten goede (deel 4), en jullie onderneming (deel 3). Toch is luisteren niet vanzelfsprekend. En ook niet altijd makkelijk. Hoe kun jij als leidinggevende goed leren luisteren? En wat is dat eigenlijk, ‘goed luisteren’?

Benedictijns luisteren

Het belang van luisteren heeft oude papieren. Daarom start dit blog met wat luisteren betekent in de benedictijnse traditie. De betekenis van deze vorm van luisteren – luisteren met een stethoscoop – is de basis voor de verschillende vormen van luisteren die in de blogs 18-20 aan de orde komen.

Luisteren met de stethoscoop

Benedictus van Nurcia leefde van 480-547 en stichtte de Benedictijnse kloosterorde. Om deze orde als ‘organisatie’ vorm te geven schreef hij De Regel van Benedictus. Luisteren is een essentieel woord in de Regel van Benedictus. Een van de drie belangrijke benedictijnse kloostergeloften is obedientia, ge-hoorzaamheid. Het woord obedientia komt van ob-audire, wat een versterkte vorm van audire (horen, luisteren). Het gaat bij ob-audire en obedientia dus om extra goed horen, een heel aandachtig luisteren, en ge-hoorzaam zijn. Echt ge-hoor geven aan de situatie die zich op dit moment aandient of de mens die ik op dit moment ontmoet.

Met ge-hoorzaamheid wordt in deze context bedoeld het luisteren als van een arts met een stethoscoop. Hij luistert, met zijn volle aandacht, om zo tot een goede diagnose te komen.

Hoe werkt dat in de praktijk? Wat maakt ‘benedictijns luisteren’ anders dan ‘gewoon luisteren’? Het onderstaande verhaal van Levi maakt dat duidelijk.

Het verhaal van Levi

Levi is accountant. Hij heeft een volle caseload en zijn bedrijf gaat fuseren met een ander accountantskantoor. Bij die fusie zal Levi naast zijn huidige caseload en expertise ook heel nieuwe zaken op moeten pakken. Dit zal zijn caseload zowel kwalitatief als kwantitatief verzwaren, en dat ziet Levi niet zitten. Hij vraagt een gesprek aan met zijn leidinggevende.

blog 17 levi definitief

Luisteren met de stethoscoop

Door Levi bewust tijd te geven, door in het gesprek stiltes te laten vallen, door goede vragen te stellen, door Levi’s kwetsbaarheid te waarderen, luistert deze leidinggevende met een stethoscoop. Dat is winst voor Levi, maar zeker ook voor de leidinggevende, voor hun relatie en voor het bedrijf.

Groeivraag

Luister jij als met een stethoscoop? Ben jij gericht op wat de medewerker echt wil zeggen, zonder je eigen doelen al in je hoofd te hebben? Wat wil je hierin leren? Hoe ga je dat doen?

Vooruitblik

Volgende week lees je hoe je door te luisteren menselijk maatwerk kunt ‘leveren’.

Bronnen voor deze serie:

Meer weten over de bronnen voor deze serie? Klik dan hier:[toggle title=’Toon text’]

Bronnen voor deze serie

  • Ardon, A. (2013), Doorbreek de cirkel! Hoe managers onbewust verandering blokkeren, Amterdam / Antwerpen: Uitgeverij Business Contact.
  • Benedictus van Nurcia (2008), De regel van Sint-Benedictus, Amsterdam: Athenaeum – Polak & Van Gennep.
  • Collins, J. (2014), Good to Great. Nederlandstalige editie. Waarom sommige bedrijven een sprong vooruit maken… en andere niet, Amsterdam/Antwerpen: Business Contact.
  • Covey, S.R. (2007), De zeven eigenschappen van effectief leiderschap, Amsterdam/Antwerpen: Business Contact.
  • Derkse, W. (2003), Een leefregel voor beginners, Tielt: Lannoo.
  • Hulst, P. van der (2008), Ergotherapeutische interventies in de balans van Arbeid en Gezondheid. Onderzoeksscriptie: Opleiding voor Arboconsultants, Master of Occupational Health, NSPOH.
  • Introductiecursus Presentietheorie (2014) http://www.presentie.nl/educatie/cursussen/120-zesdaagse-cursus-introductie-in-de-presentietheorie-2013
  • Leergang Beleef Benedictus (2014) http://www.beleefbenedictus.nl
  • Rossum, Cora van (2014), Kwetsbaarheid is kracht. Menselijk maatwerk in duurzaam, inspirerend en ambachtelijk loopbaan- en studiekeuzeadvies, Uitgave Loopbaanparadox.
  • Rossum, Cora van (2015), Verbinding creëren door te luisteren, in: CoachLink Magazine 3, pp. 82-85.
  • Whitworth, L., H. Kimsey-House & Ph. Sandahl (2007), Co-Actief Coachen. Nieuwe vaardigheden voor professioneel en persoonlijk coachen, Zaltbommel: Thema.[/toggle]

Over het blog

De missie van Loopbaanparadox is: “Kwetsbaarheid is kracht! Menselijk maatwerk in duurzaam, inspirerend en ambachtelijk loopbaan- en studiekeuzeadvies”. Het blog draagt in dit kader kennis, inspiratie en deskundigheid over en verschijnt iedere maandag.

De foto’s zijn van fotograaf Marcel Sjoers (www.marcelsjoers.nl). Ze zijn te bestellen via marcel@marcelsjoers.nl. Het blog is geschreven door Cora van Rossum (www.loopbaanparadox.nl) en staat onder redactie van Marleen Schoonderwoerd (http://www.linkedin.com/in/marleenschoonderwoerd).

Wanneer door dit blog persoonlijke dilemma’s boven komen, is het altijd mogelijk om hierover te mailen (cora@loopbaanparadox.nl). Gratis!

Cora van Rossum – www.loopbaanparadox.nl – 2-10-2015