Onderwerpen blogserie: Introversie is een stille kracht
Meer weten over de onderwerpen van deze blogserie: Introversie is een stille kracht? Klik dan hier:[toggle title=’Toon text’]
Inleiding
Introversie is een stille kracht. Want wist je dat…
- De ontdekkers van de computer introverte mensen waren, die in hun eentje aan het puzzelen waren?
- Mensen als Bill Gates, Kofi Annan, J.K. Rowling, Angela Merkel en Marco van Basten introvert zijn?
- Eenzaamheid en introversie meestal de sleutel zijn tot creativiteit?
- Het boek van Jim Collins Good to great (zie vorige blogserie), een pleidooi is voor introvert leiderschap?
Toch wordt in onze maatschappij extraversie vaak hoger gewaardeerd. Dat blijkt ook uit de verhalen van veel coachees die ik begeleid. Deze blogserie pleit voor de kracht van introversie in een extraverte samenleving. De serie is voor een groot deel gebaseerd op het boek Stil van Susan Cain.
In zes afleveringen bespreek ik de volgende onderwerpen:
- ‘Ik ben dus niet gek, ik ben introvert.’ Over de kenmerken van introverte, extraverte en ambiverte mensen.
- Het extraverte ideaal. Over de rol van introversie in een maatschappij die extraversie tot ideaal verheft.
- Uit de verf komen. Hoe kan de kracht van introversie in organisaties beter zichtbaar worden? En hoe komen introverte mensen beter uit de verf?
- De roes en de rem. Hoe kunnen introverte en extraverte mensen goed samenwerken?
- Communicatietalen(t). Hoe kunnen introverte en extraverte mensen effectief communiceren?
- Spelen met introversie. Hoe blijf je introvert en kun je tegelijk de grenzen van introversie verkennen?[/toggle]
De kracht van introversie zichtbaar maken
De vorige blogs beschreven de kenmerken van introversie. Ook werd duidelijk dat introversie als eigenschap minder gewaardeerd lijkt te worden door onze maatschappij. Terwijl introversie een organisatie veel te bieden heeft. Daarom gaat dit blog over de vragen: hoe kan de kracht van introversie in organisaties beter zichtbaar worden? En hoe komen introverte mensen beter uit de verf?
Bulldozers en grijze muizen
Een coachee vertelde me eens dat ze door haar collega’s de bulldozer werd genoemd. Het is niet zo leuk voor haar, maar ik snapte volkomen wat haar collega’s bedoelden. Gas geven, stoplichten negeren, turbo aan, slecht uitkijken en gaan!
Een aantal van haar collega’s voelden zich als grijze muizen, platgewalst door de bulldozer. Ze telden niet mee, voor hun gevoel. Dit was allemaal niet expliciet de bedoeling van mijn coachee, maar het gebeurde. En dat klopt ook. Platgewalste muizen, hoe hooggekwalificeerd ook, zullen geen bijdrage leveren aan de organisatie.
Introverte mensen zijn over het algemeen wat minder ‘luidruchtig’ dan extraverte mensen. Met als gevolg dat introverte mensen minder zichtbaar zijn, en soms wel ‘grijze muizen’ worden genoemd. Dat wil niet zeggen dat introverte mensen ook alleen als grijze muizen hoeven te functioneren. En bijvoorbeeld geen talent zouden hebben voor leidinggevende functies.
Hoe maak je als organisatie de kracht van introversie zichtbaar?
Als je leidinggeeft aan een team, zul je vermoedelijk vrij snel de introverte personen in je team aan kunnen wijzen. Wat waardeer je aan deze mensen? Hoe komt dat? Hoe ga je met hen om? En hoe denk je dat deze personen hun introversie zelf waarderen?
Introverte menen zijn mensen met inhoud en een goede werkhouding
Introverte mensen zijn vaak mensen van de inhoud, gedegen, met oog voor detail. Die kun je een klus geven en die wordt piekfijn afgerond.
Geef introverte mensen een eigen podium
Introverte mensen voelen zich prettig in een hoekje en zullen zichzelf en hun kunnen niet zo etaleren. Juist wanneer zij rustig, op zichzelf, zaken mogen uitzoeken (dat lijkt geen podium, en is het wel!) zullen ze een grote meerwaarde voor het bedrijf of de organisatie zijn. Mogelijk moet een ander dan wat meer aan de interne en/of externe marketing doen.
Geef introverte mensen waardering, ook als ze daar niet om vragen
We zagen al in blog 1 dat introverte mensen hoogsensitief zijn. Ze zullen het mogelijk niet laten blijken wanneer een ander er met de credits vandoor gaat. Toch zal het hun sterk raken. Mogelijk kennen we allemaal wel het beeld van die man of vrouw die over het algemeen op de achtergrond is, en opeens ontploft. Dat is vaak de introverte persoon die heel veel dingen gehoord, gezien en gemerkt heeft, en dit heeft opgekropt. Totdat het te veel is geworden en er kortsluiting ontstaat. Ook introverte mensen hebben behoefte aan waardering. Dit krijgen ze soms minder, omdat ze minder zichtbaar zijn.
Hoe kom jij als introverte persoonlijkheid uit de verf?
Er is zeker ook een missie weggelegd voor introverte personen zelf. Introverte mensen hebben vaak de neiging om hun kwaliteiten niet al te sterk voor het voetlicht te brengen. Dit terwijl ze vaak excellent zijn.
Zorg goed voor jezelf
Als je introvert bent, is het belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Voor voldoende rust en alleen zijn. Dit zijn voorwaarden om op de momenten dat het nodig is, meer extravert te reageren. Jouw kennis en kunde doen ertoe in de organisatie of het bedrijf waar jij onderdeel van uitmaakt. Je mond houden is liegen tegen je eigen kunnen en ook tegen je collega’s. Daar doe je jezelf en de ander te kort mee.
Versterk je lichaamstaal
Vaak is lichaamstaal iets waarmee je het meeste spreekt. Wat steviger in je stoel zitten, wat zichtbaarder betrokken zijn, ook verbaal bij een bespreking, jezelf iets zichtbaarder maken door je kleding, zijn allemaal zaken die je helpen om niet meer de grijze muis te zijn, maar de geziene muis. Juist introverte mensen zijn vaak onafhankelijke denkers. Jij hebt dus iets unieks toe te voegen aan het proces waarin je als organisatie zit.
Geef aan wat je wel en niet wilt
Ook waar het gaat om arbeidsvoorwaarden, mag je opkomen voor jezelf. Als jij beter werkt in een eigen ruimte of in een ruimte met weinig collega’s, dan is het belangrijk om dit aan te geven. Het komt jouw productiviteit en werkplezier, en dus de organisatie, ten goede. Zorg voor plekken van rust en kom te voorschijn als het zinnig en nodig is!
Het verhaal van Wout
Wout is bouwkundige. Hij heeft zich jaren bewezen in een eigen bedrijf, waarin hij met name alleen werkte. Hij hoefde eigenlijk nooit aan acquisitie te doen. Zijn klanten kenden hem en wilden alleen hem hebben. Hij werkte gedegen, leverde kwaliteit en stond altijd klaar voor zijn opdrachtgevers. Naast zijn werk had Wout enkele bestuurlijke functies in allerlei goededoelenorganisaties. Veel mensen die hem kenden, wisten het zeker: jij wordt nog eens directeur van een mooi bedrijf.
Tot Wout op zo’n functie solliciteerde. Hij werd afgewezen. Het motief was dat hij ‘in het gesprek niet als een goede directeur uit de verf was gekomen’. Wout was erg teleurgesteld. Hoe kwam het dat hij de capaciteiten had, maar dat deze in een sollicitatieprocedure niet werden gezien?
Na een aantal jaren kwam er een vergelijkbare functie langs bij een ander bedrijf. Wout belde me op. ‘Mag ik het er eens met je over hebben?’
We besteedden een paar sessies aan het zichtbaar maken van zijn introverte kwaliteiten. Ik heb in vrijwel elk gesprek gezegd: ‘Je moet jezelf nú in de etalage zetten. Zo kunnen de leden van de sollicitatiecommissie zien wat je in huis hebt. Hoe ga je daar woorden aan geven? Hoe ga je je presenteren?’
Wout had bijvoorbeeld de neiging om in een gesprek diep in te gaan op de vraag hoe het er in de organisatie aan toeging. Door in rollenspellen te oefenen, ontdekte Wout dat alleen vragen stellen voor een sollicitatiecommissie te weinig is. Een commissie wil een nieuwe directeur in actie zien. Wout moest dus wel degelijk ook weten en vertellen wat zijn visie op de organisatie was, op welke manier hij aan het roer zou staan, wat de organisatie concreet van hem kon verwachten. Door zich op een meer extraverte manier te presenteren, werd Wout uiteindelijk aangenomen.
Groeivraag
Hoe zet jij introversie in als kracht in je organisatie? Zijn er dingen die je wilt leren? Wat? Hoe ga je dit doen?
Vooruitblik
Het volgende blog beschrijft hoe introverte en extraverte mensen goed kunnen samenwerken.
Bronnen voor deze serie
Cain, Susan (2014), Stil. De kracht van introvert zijn in een wereld die niet ophoudt met kletsen. Amsterdam/Antwerpen: De Arbeiderspers.
Over het blog
De missie van Loopbaanparadox is: “Kwetsbaarheid is kracht! Menselijk maatwerk in duurzaam, inspirerend en ambachtelijk loopbaan- en studiekeuzeadvies”. Het blog draagt in dit kader kennis, inspiratie en deskundigheid over en verschijnt iedere maandag.
De foto’s zijn van fotograaf Marcel Sjoers (www.marcelsjoers.nl). Ze zijn te bestellen via marcel@marcelsjoers.nl. Het blog is geschreven door Cora van Rossum (www.loopbaanparadox.nl) en staat onder redactie van Marleen Schoonderwoerd (http://www.linkedin.com/in/marleenschoonderwoerd).
Cora van Rossum – www.loopbaanparadox.nl – 14-12-2015